מה צריך לדעת לפני פתיחת תיק במס הכנסה?

פתיחת תיק במס הכנסה הוא הליך בו חייב כל בעל עסק. הפעולה אינה מסובכת וניתן לבצע אותה לבד או בעזרת רואה חשבון מקצועי. כמשרד רואי חשבון ותיק, נתקלנו באליאס במקרים רבים בהם אנשים חשו מעט אבודים או התמלאו חששות לקראת הצעד המשמעותי הזה. ראשית, אנו ממליצים להיעזר ברואה חשבון שיסייע לכם בפתיחת התיק בצורה הנכונה ביותר ויקל עליכם בפעילויות הבירוקרטיות שיש לבצע. אם אתם בכל זאת מעוניינים לבצע את ההליך בעצמכם, הנה הדברים שהכי חשוב שתדעו:

  • מעבר לפרטים היבשים, עליכם להגדיר בצורה מדויקת ככל הניתן את תחומי העיסוק שלכם במסגרת העסק. פקיד השומה יבקש מכם פרטים כגון שם, כתובת, טלפון, מייל וכיו"ב. אולם פתיחת תיק במס הכנסה מחייבת אתכם לכתוב את מהות העסק. לכן, במידה ואתם פועלים בכמה נישות במקביל, עליכם לציין זאת במפורש. לדוגמה, אם ברשותכם חנות פרחים ואתם מעבירים גם סדנאות לשזירת פרחים, עליכם לציין זאת. שימו לב, כי במידה ותחומי העיסוק שלכם אינם משיקים, אתם צריכים לעבור תהליך של פתיחת תיק במס הכנסה, לכל עסק בנפרד. למשל, מורה פרטית שעוסקת גם במכירת עוגות ביתיות, צריכה למעשה לפתוח שני עסקים שלכל אחד מהם הגדרה שונה.
  • חשוב לציין כי ישנה משמעות של סיווג הענף העסקי ברשויות המס, כיוון שלכל ענף מקצועי ישנו אחוז רווחיות סביר לאותו ענף, ואם העסק ידווח על סטייה מאותו אחוז ריחוויות, ישנה סבירות גבוה מאוד לביקורת מאת רשויות המס. לדוגמא חנות מכולת שתציג רווח גולמי בגין מכירת הסחורה רווח גולמי של פחות 8 אחוז, תהיה בסיכון גבוה של ביקורות מהרשויות המס. וכיוצ"ב.

פתיחת תיק מס הכנסה פתיחת תיק מס הכנסה, פתיחת תיק במס הכנסה, פתיחת תיק מס הכנסה

  • כל בעל עסק חייב לנהל פנקס חשבונות, אך בניגוד לימים עברו, היום כבר אין הכרח להשתמש בקבלות מודפסות. בעבר, פנקסי קבלות היו דבר שגרתי והכרחי בכל עסק. כיום עסקים רבים מנהלים את פעילותם בצורה ממוחשבת וישנן תוכנות להנפקת קבלות רשמיות שניתן להיעזר בהן. חלק מהתוכנות הן בתשלום וחלק בחינם וחלק אף כוללות מערכת מסועפת להנהלת חשבונות. בחרו את המתאימה לכם ביותר בהתאם לצרכים ולתקציב שלכם, אך רצוי שתעשו זאת בסמוך לפתיחת תיק במס הכנסה, שכן אתם מחויבים להנפיק קבלה כבר מהעסקה הראשונה.
  • פתיחת תיק במס הכנסה מחייבת את בעל העסק בדיווח על הוצאותיו והכנסותיו. הדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא להיעזר במשרד רואי חשבון כגון אליאס, שירכז עבורכם את הנתונים וישדר אותם למס הכנסה במועד.