מי צריך רואה חשבון? ולמה?

מרבית באנשים יודעים מה זה רואה חשבון, אך מעולם לא הוטרדו בעניין זה מעבר לידע כללי בנושא. הסיבה לכך היא שמרבית האנשים הם שכירים העובדים במקומות עבודה מסודרים, ולכן אין להם כל צורך במשרד רואי חשבון. רואה חשבון הוא פונקציה כלכלית שאותה צריך כל מי שמנהל עסק, בין שהעסק מרוויח ובין שהעסק מפסיד. כל פעילות עסקית המגלגלת כספים ומבצעת טרנזקציות עסקיות, מחוייבת בניהול מס המתבצע על ידי רואה חשבון.

הצורך בעיני רשויות המס

הצורך ברואה חשבון יכול להיבחן הן מעיני בעל העסק עצמו והן מעיני הרשויות הממשלתיות האחראיות על תחום המיסים. מבחינת רשות המיסים, הצורך הוא ברור כמו עורך דין לתאונת דרכים. הרשות מעוניינת שכל עסק ינהל את כספיו על פי כל חוקי המס הקיימים, וישלם את המיסים שהוא צריך למדינה, במועד ובצורה מסודרת. הרשות גם רוצה שהכל יתנהל בצורה מקצועית ומרוכזת, ללא צורך לעבוד מול כל בעל עסק בנפרד. רואי חשבון מאפשרים למדינה לרכז מיליוני בתי עסק לעשרות אלפי רואי חשבון המנהלים את פעילותם. הכמות היא עדיין אדירה, אך הרבה יותר מסודרת ומאורגנת.

הצורך בעיני בעל העסק

מבחינת בעל העסק הצורך הוא ברור מן הצד השני. בעל העסק רוצה לנהל את העסק שלו על פי חוק. הוא אולי לא שמח שזה החוק, אבל משכך הוא, כל בעל עסק רוצה להתנהל על פי החוק ולהמנע מצרות ובעיות עם רשויות החוק, צרות שיכולות לחסל את פעילותו העסקית כהרף עין. רואה חשבון הוא האיש שעושה את העבודה עבורו, בתמורה לתשלום כמובן, ומוודא שכל הפעילות העסקית , של העסק מתבצעת על פי החוק.

הצורך השני של בעל העסק, צורך שרבים נוטים להתעלם ממנו, הוא הצורך להתנהל בצורה מסודרת. חוקי המס מאלצים את בעל העסק לבצע רישום מסודר של כל פעילות וטרנזקציה שמתבצעת בעסק, וזאת על מנת שרשות המס תוכל לעיין בחומר המתועד בבוא העת, ולבחון את עמידת בעל העסק בדרישות החוק. מצד שני, רישום מסודר זה תורם גם לבעל העסק עצמו, שמודע בכל עת להיקף הפעילות העסקית, ושומר על התנהלות מסודרת ומאורגנת בכל עת, אלמנט החשוב לכל עסק שרוצה להצליח.

מי צריך רואה חשבון